Google Instant Preview

Så er Google atter kommet med en ny feature – ikke nok med at man ikke længere behøver at klikke søg, før søgeresultaterne dukker op. Så behøver man heller ikke længere klikke på resultatet før man kan se siden. Det klarer deres nye preview funktion nemlig for dig.

Problemet
For at Google kan vise et screendump af søgeresultatet sender de en spider/bot afsted til dit site. For at kunne tage dette screendump kræver det at denne bot kan eksekvere JavaScript. Kan du se problematikken? Hvis ikke, så kommer der lige et lille hint – SiteCatalyst koden er også JavaScript! Kan du se det nu? Så når en Google bruger benytter sig af deres preview funktion, så ryger der en bot afsted til dit site, der tager et billede. Men sammen med billedet sender den også en image request afsted til SiteCatalyst og generer derfor et page view. Et page view som ikke er generet af en besøgende til dit site.

Preview funktionen blev rullet ud i starten af November og har altså været live i en lille månedstid. I denne periode har ingen af mine kunder rapporteret en uforventet stigning i trafik – dette gælder både kunder i EMEA, samt kunder i USA.

Min personlige holdning er at jeg tror ikke at dette vil have nogen indflydelse på din data – eller, det passer faktisk ikke. Det vil have indflydelse på din data, men med så få procent, at det ikke vil have indflydelse på de beslutninger du tager baseret på disse data. Den indflydelse jeg har oplevet det har haft på diverse sites har vist sig at være mindre end 1%.

Hvis du er i tvivl om hvorvidt det har indflydelse på dine data kan du meget hurtigt få en ide om det ved at tjekke din browser rapport. Google Preview bot bliver genkendt som Safari 3.1, så tjek din browser rapport for hele November måned. Gå til Visitor Profile > Technology > Browsers og vælg metric’en visits eller visitors. Skift til Trended View og sørg for at Safari 3.1 er en del af de browsers der står under Items – hvis ikke det er tilfældet så klik på listen og du kan nu fjerne og tilføje. Tjek så trenden for Safari i løbet af hele November måned – Google Preview gik live d. 8 November, så du vil højst sandsynligt opleve en stigning omkring denne dato. Det er dog vigtigt at du sikrer dig at du kigger på percentage of total traffic.

Løsningen
Hvis du er bange for at dine data bliver berørt af dette, så har vi en VISTA løsning klar som vil sortere trafik fra bots fra. Det vil ikke kræve nogen ændring på din side, da det er en løsning vi sætter op på vores backend. Vi sorterer simpelthen hittet fra inden det ryger i SiteCatalyst. Hvis du vil vide mere om denne VISTA regel, så kontakt din Account Manager som kan give dig flere detaljer omkring dette.

Men hvis du er en rigtig handy man, så er der også en mulighed for at løse det uden at du inddrager din Account Manager. Det kræver tilgengæld en ændring i jeres s_code fil. Vær dog opmærksom på at ændringer i selv laver i s_code filen ikke er supporteret af Adobe, så det er på eget ansvar.

Den user-agent som Google benytter til deres preview bot er følgende:

Mozilla/5.0 (en-us) AppleWebKit/525.13 (KHTML, like Gecko; Google Web Preview) Version/3.1 Safari/525.13

Eftersom vi ved det, så er det forholdsvis simpelt at bygge en logik, der gør at hvis vi genkender ovenstående user-agent, så skal data sendes til jeres dev report suite (alle kunder bør have det vi kalder en dev suite, altså en report suite der bliver brugt til at teste implementeringen inden den bliver lagt live) istedet for jers prod suite (den report suite der bruges til live data). I kan selvfølgelig også oprette en specific report suite der skal bruges til denne data, så i kan se hvor meget det endelig er. Anyway, alt du behøver er at finde følgende linie i jeres s_code fil:

og erstatte den med følgende:

Det som der nu sker istedet er at hvis user-agent indeholder ‘google web preview’, så sender vi data til DEV suiten og hvis den ikke gør så sender vi data til PROD suiten. Ganske simpelt!

Go fornøjelse!


Skriv et svar