Gæt en kendt!

Overskriften er nok lidt misvisende og så alligevel ikke. Som opfølgning på mit sidste indlæg omkring Do’s and Don’ts til dit test program, syntes jeg det var oplagt at komme med lidt tips til at fin tune dine eller andres test idéer. Jeg skrev at en af de mindst vigtige punkter i dit test program er at brainstorme hvilke ting der skal testes, da idéer automatisk vil dukke op i bl.a. daglige samtaler. Efterhånden som flere i organisationen hører om dit test program, så vil de også komme med forslag til hvad der skal testes – og det er her at legene ‘gæt en kendt’ og ’20 spørgsmål til professoren’ er nyttige.

For dig der ikke kender til legene, så går det i al sin enkelthed ud på at der er én der tænker på en kendt eller en ting og de andre i bilen skal så spørge på tur, men der må kun svares ja eller nej. Er det en mand? Er han kendt fra TV? Starter hans navn med A? osv.
Grunden til at jeg nævner disse lege er fordi at de lege her er præcis ligesom optimering af dit site. Det handler om at stille de rigtige spørgsmål. Lad mig vise det med et eksempel:

Spørger 1:
– “Går din person med kasket som har en rød stribe på skyggen?”
– “Nej”
– “Har personen røde briller?”
– “Nej”
– “Har din person en grøn ørering?
– “Nej”
– “Har din person kun 4 fingre på den ene hånd?
– “Nej”

Spørger 2:
– “Er din person en mand?”
– “Ja”
– “Er han sportsudøver?”
– “Ja”
– “Cykler han?”
– “Ja”
– “Har han indrømmet doping?”
– “Ja”
– “Er det Lance Armstrong?”
– “Ja”

Du har sikkert opdaget at spørger 1 stillede alle de forkerte spørgsmål. Det er en kunst at kunne stille de rigtige spørgsmål – det vil ikke kun gøre dig til kongen over alle de andre i bilen på jeres kør selv ferier – men det vil også gøre dig til en strategisk tester. Du kan være nok så god til at eksekvere dine test, men hvis du stille de forkerte spørgsmål vil du aldrig få fuld værdi ud af dit test program.

Vil du være blandt de bedste firmaer med dit test program, så skal du ikke bekymre dig om test idéer, men i stedet fokusere på test spørgsmål. Spørgsmålene er vigtige fordi de let kan oversættes til meget klar læring fra sitet. Når du tester én idé mod en anden, så ved du blot hvilken af de to idéer der var den bedste. Problemet med dette er at du dermed kommer ind i en process hvor du blot konkluderer hvilken idé var bedst – men det er det forkerte udfald. Det rigtige udfald får du, hvis du stiller de rigtige spørgsmål. Og kan være med til at skabe et strategisk setup af testen, det åbner flere muligheder du kan teste og giver dig samtidig en forståelse for, hvorfor det lige præcis var den idé der virkede. Det bliver derfor lettere at forstå hvad du bør teste som det næste.

Det er måske lidt svært at sætte ord på, så lad os tage et eksempel jeg oplevede for lidt tid siden. En af vores Analytics kunder ønskede at starte et pilot projekt med Test&Target og havde overfor deres Account Manager givet udtryk for at en af de ting de syntes var vigtigst at få testet i piloten var flytning af deres menu (top navigation vs. venstre navigation). Med håbet om at de kunne vise flere links til deres besøgende. Det her er et godt eksempel på idé vs. idé, hvor de baserer det på en masse antagelser. De går ud fra at det at vise flere links er vigtigt, at det bedste sted at gøre det er ved at have navigationen i venstre side, at ændre navigationen på denne måde er bedre end at køre andre test på top menuen, samt at navigationen i det hele taget har indflydelse. Det andet problem ved at køre en test som denne er at, hvis de nu ender ud med at en venstre navigation er bedre, så har de stadig ikke lært noget – de ved ikke hvorfor den er bedre.

Bryd idéen ned ved at stille de rigtige spørgsmål
Lad os kigge på hvad de rigtige spørgsmål ville være i ovenstående tilfælde. Den oprindelig idé var at få flere links eksponeret til de besøgende, så lad os starte med at spørge hvad det er for nogle links?
– Linksne er til for at de besøgende kan finde det de leder efter.
Ok, jamen så spørger vi videre ind til hvordan de besøgende finder det de leder efter?
– De benytter mange forskellige ting, navigation, søge funktionen, interne kampagner, fremhævede produkter osv.
Efter at have spurgt lidt ind til den oprindelige idé er det tydeligt at spørgsmålet vi burde stille er, “Hvordan finder de besøgende de produkter de er interesseret i?”

Nu hvor vi har fået klarlagt det overordnede spørgsmål er det nødvendigt at kigge på hvorvidt links og navigationen i det hele taget har nogen indflydelse. Det gør vi ved at spørge: “Hvor vigtigt er navigationen i forhold til andre shopping metoder (søge funktion, interne kampagner, fremhævede produkter, osv.)?”
Når først vi har testet dette, så vil vi kunne konkludere hvorvidt navigationen i det hele taget har nogen indflydelse. Afhængigt af resultatet kunne vi f.eks. køre en test hvor vi evt. fjerner den fuldstændig. Ved at spørge ind til det oprindelige formål med idéen har du mulighed for at bruge din tid og ressourcer på den egentlige problemstilling, i stedet for at køre test som vil lede dig i den forkerte retning.

I tilfælde af at det viste sig at navigationen rent faktisk har den største indflydelse på hvordan de besøgende finder produkter, så vil du igen være nødt til at stille de rigtige spørgsmål – f.eks.:

  • Hvor er det bedst at have navigation implementeret (top, bund, højre, venstre eller en kombi)?
  • Hvad er det bedste udseende for menuen (farver, skygger, tekst størrelse, ikoner, etc.)?
  • Hvad er den bedste størrelse for menuen (bred, smal, høj, etc.)?
  • Hvor mange undermenuer skal der være i menuen (afdelinger, underafdelinger, under- underafdelinger, etc.)?
  • Hvad mangler der evt. i menuen idag?
  • Er der noget i menuen som vi bør fjerne?
  • etc.

At have teknikken til at stille de rigtige spørgsmål er noget man udvikler over tid og er ikke noget der kommer fra den ene dag til den anden. Det vigtigste er dog at du allerede nu begynder at tænke over det. Evt. ved at gennemgå nogle af jeres gamle test og se hvilke spørgsmål du kunne have stillet i forbindelse med dem. Eller start forsigtigt ud ved at lege ‘gæt en kendt’ når du kører i bilen med børnene – de vil uden tvivl elske dig for det!
Ovenstående eksempel er ganske simpelt, så vær forberedt på at der ofte vil være idéer som kræver MANGE spørgsmål før at du kommer frem til en mere fornuftig test du kan køre. Tag et par skridt baglæns og prøv at se det store billede og bliv ikke fanget i at stille spørgsmål som spørger 1 eller teste idéer som ikke giver mening.

At bygge en kultur der fokuserer på at stille de rigtige spørgsmål tager tid. Du kan tvinge folk i den rigtige retning ved f.eks. at oprette en formular som alle skal udfylde hver gang de har en idé til en test, men hvor de er nødt til at formulere idéen som et business spørgsmål.

Held og lykke!


One thought on “Gæt en kendt!

  1. Pingback: Do’s and Don’ts til jeres nye test program | Chillin.dk

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *